Sulina
Sulina este cel mai estic oras al Romaniei si are un statut unic prin prisma faptului ca este oras – port si la Dunare si la Marea Neagra, fiind si cel mai jos oras al tarii, la doar 4 metri in medie deasupra nivelului marii.
Orasul Sulina este situat in rezervatia Delta Dunarii, la varsarea Bratului Sulina al Dunarii in Marea Neagra, nu este conectat la nici o retea de drumuri, singura cale de acces spre oras fiind doar pe calea apei.
Orasul Sulina este supus unui regim special de protectie a naturii fiind parte componenta a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii.
Orasul are o populatie in jur de 5.000 de locuitori, constructiile intinzandu-se mai mult pe malul drept al bratului Dunarii. In oras se gaseste un cimitir maritim, unic in Romania si chiar in Europa. Un obiectiv turistic de importanta al orasului este Farul din Sulina, construit in anul 1802. Tot aici trebuie mentionat si Palatul Comisiei Europene a Dunarii de Jos, monument de arhitectura laica, construit in 1860 de Comisia Europeana a Dunarii, in stil neoclasic. In oras se mai regaseste si Casa Memoriala Jean Bart, scriitor roman de seama si elevul lui Ion Creanga si intemeietorul Ligii Navale Romane dar si Uzina de apa, conform legendei, Regina Olandei vizitand delta, coborand din vapor, a cerut un pahar de apa si a ramas mirata de faptul ca intr-un port cu activitate intensa, apa de baut nu este filtrata si a ordonat constructia castelului de apa si a retelei de distributie in anul 1897, acesta fiind darul ei catre Portul Sulina.
Orasul dispune de cativa kilometri de plaja neamenajata, Plaja Sulina fiind una din plajele virgine ale Litoralului Romanesc. Reteaua de drumuri a orasului este saracacioasa, fiind structurata in 6 strazi paralele cu Dunarea si 13 strazi perpendiculare pe fluviu, strazile paralele purtand numere de cifre, Strada I, Strada II – a, etc.
Strada I de langa malul canalului, este cea mai reprezentativa pentru oras, situata in imediata vecinatate a portului, o strada dominata numai de cladiri trainice, cu unul sau chiar cu doua niveluri din caramida. Aceasta strada este si cheiul de promenada al orasului, fatada Sulinei care o vezi prima cand vii pe calea apei. Indepartandu-ne de chei, apar treptat casele din lemn, casele din trestie, in functie de statutul social al locuitorilor, in schimb aceste case sunt viu colorate, avand un farmec aparte.
In Sulina exista si cateva biserici vechi de peste 100 de ani, dintre care amintim Biserica Sfintii Alexandru si Nicolae, cunoscuta si sub numele de Catedrala Deltei, fiind o copie a unei biserici din zona izvoarelor Dunarii din Germania, piatra de temelie fiind pusa in anul 1911 in prezentaRegelui Carol I, Biserica greceasca Sfantul Nicolae datand din anul 1868, Biserica romano-catolica Sfantul Nicolae datand din anul 1863 dar si Biserica ortodoxa Sfantul Nicolae datand din anul 1866. De mentionat ca Sfantul Nicolae este patronul spiritual al marinarilor.
Orasul Sulina se presupune ca ar exista de prin secolele VI – VII i.Hr., odata cu aparitia primelor colonii pe malul Pontului Euxin, plasandu-se intre cele mai vechi asezari de la noi din tara. Un mileniu mai tarziu, la Sulina era granita dunareana a Imperiului Roman, destramat in anul 476 e.n. Oficial, din documentele scrise ale vremii reiese prima atestare documentara a Sulinei datand din perioada bizantina, asezarea numindu-se Solina. Ulterior, localitatea mai este mentionata in mai multe portulane si harti italiene din secolele XIV si XV, printre care se numara harta intocmita dePietro Visconti in anul 1327 si portulanul genovez din secolul al XIV-lea, tiparit in Cetatea Dogilorde catre carturarul Dimitrios Tagias. In schimb cele mai multe informatii si exacte despre Sulina incep sa apara abia din secolul al XVIII-lea, cand turcii aleg drumul apei pana la Constantinopol, trecand pe Bratul Sulina, singurul navigabil la acea vreme. Sulina a obtinut statutul de oras abia in secolul al XIX-lea, odata cu confirmarea Comisiei Europene a Dunarii, care a transformat localitatea dintr-un sat de pescari intr-un oras important pentru traficul fluvial european.
Portul Sulina are statut de port liber, fiind o zona libera de tranzit si depozitare in vederea productiei si serviciilor aferente (porto franco).